Ring oss: 08-82 22 22
Allt om vejpbatterier

Allt om vejpbatterier

Allt du ville veta om vejpbatterier, men inte vågade fråga om

Litiumbatterier är bland de mest kompakta och effektiva kraftpaket människan konstruerat. Men de är långt ifrån perfekta och om man inte respekterar dem, så kan de ställa till rejäla problem.

Det här kommer bli långt, för det finns mycket att säga. Vill du bara se sammanfattningen, så får du titta i slutet.

Först av allt måste vi konstatera att de batterier vi använder inte är små pennlight-batterier. De driver sådana energikrävande saker som skruvdragare, borrmaskiner, bärbara datorer, telefoner, hoverboards, elmopeder och teslabilar – förutom våra e-cigaretter förstås.

De är otroligt energitäta, med en energimängd som kan driva en typisk lågenergilampa oavbrutet i bortåt en timme eller mer. Konsekvenserna om vi inte respekterar batterierna och lyckas kortsluta eller överlasta dem kan bli dramatiska. Jag skall berätta hur, men först skall jag prata lite om vad du skall tänka på när man hanterar batterierna.

Den typ som är vanligast för e-cigaretter är formatet 18650, vilket som sagt sitter i många bärbara datorer. Skillnaden är att i datorn så är de fastsatta i ett batteripaket, fixerade, hoplödda och kontrollerade av ett chip så att laddning och urladdning sker kontrollerat.

Vi vejpare använder dem däremot ungefär som vi använder AA eller AAA-batterier i leksaker, hårklippare, ficklampa eller fotfil. Det betyder att vi har mycket, mycket större möjligheter att ställa till problem för oss själva av ren klantighet eller dumdristighet.

Vi behöver den energin, för det vi ber batteriet om är att hetta upp en grov spole om och om igen. Det slukar energi, så inget utom just litiumbatterier skulle klara det och samtidigt gå att bära omkring på.

Ett batteriformat som var tänkt för annat

18650 batterier var tänkt att sitta i just batteripaket. Som lösa batterier är de inte helt användarvänliga. De är lite för ömtåliga och lite för lätta att kortsluta. Godset är ofta ganska mjukt och nästan hela batteriet är en enda minuspol, mellan minus och plus finns en smal isolering och innanför den är pluspolen.

Pluss på 18650 batteri

Att polerna sitter så tätt får konsekvenser.

Det nakna batteriet

En nyckel, hårnål, ett mynt eller vad som helst av metall eller annat ledande material kan lägga sig över den smala isoleringen och kortsluta batteriet.

Det enda skyddet är en minimal lös plastbricka som hålls fast av batteriomslaget/wrappen, den pressas lätt åt sidan eller lyfts upp om metallföremålet är lite spetsigt.

För att undvika problem, så skall du aldrig förvara ett batteri oskyddat i en ficka eller väska. Det finns billiga silikonskydd och batterilådor att köpa. Du vill inte kortsluta ett batteri som innehåller lika mycket energi som ~7 gram trotyl.

Skadade skal på ett batteri

En skadad wrap/omslag innebär att den nakna metallen under är minuspol, kommer den i kontakt med annan metall i modden, så kan kortslutning uppstå. I många reglerade moddar finns inga ytor som kan leda ström vidare från en skadad wrap, men om det är flera batterier i serie sida vid sida, så kan kortslutning uppstå mellan dem.

För att undvika problem, så skall du kontrollera att inga hål eller revor uppstått i wrappen, om det har gjort det så ställ batteriet åt sidan och använd det inte förrän du skaffat ersättningswrap. Sådana finns att köpa för några kronor och är enkla att montera på. Plastringen vid pluspolen skall du ta vara på, du skall inte köra utan den.

Gropar och skador

Att batteriet är lite mjukt gör att gropar kan uppstå av en så enkel sak som en för stark fjäder i modden. En millimetergrop i minuspolen är oftast inte så farligt, men man skall vara medveten om vad som finns inuti.

De två polerna är båda som en grov folie separerade från varandra av en skiljevägg och ihoprullade till en hård rulle. Hur hårt batteriet tål att lastas beror på kvaliteten på alla material, men även hur materialen ligger mot varandra. Ju jämnare kvalitet i material och konstruktion, desto bättre fungerar batteriet.

Om du har en grop som är djup nog att pressa mot rullen någonstans, så rubbas konstruktionen.

18650 battery

För att undvika problem, så skall man inte använda skadade batterier. Om det finns en minimal grop i botten, så är det naturligtvis en bedömningsfråga, men ta hellre det säkra före det osäkra. Så dyra är inte batterierna att man behöver chansa.

Batterikapacitet och urladdning

Det finns två värden förutom Volt som bör vara angivna för ett 18650 – Det är kapacitet i mAh, vilket helt enkelt motsvarar hur länge batteriet räcker. Sen är det maximal kontinuerlig urladdningsström i Ampere.

Det är hur mycket ström batteriet kan lämna ifrån sig utan avbrott till dess det är urladdat, utan att vare sig ta skada eller överhettas. Ibland anges ett tredje högre värde för hur mycket batteriet kan lämna ifrån sig i en urladdningspuls. Det värdet är inte lika värdefullt, eftersom det saknas en tydlig standard för hur man mäter det. Det är bara intressant om man som Samsung publicerar diagram på hur långa pulserna är och hur länge batteriet får svalna mellan pulserna.

Om man laddar ur ett batteri snabbare än den angivna maximala kontinuerliga strömstyrkan, så riskerar man att skada batteriet. Man förkortar dess livslängd genom att resistansen inuti batteriet ökar och det tar mindre och mindre laddning. Man riskerar också att batteriet havererar.

Märkesbatterier, kloner, rewraps och fantasimärkning

Det finns inte så många tillverkare av litiumbatterier, helt enkelt för att det är en enorm investering och kräver en stor omsättning för att få rimliga kostnader.

De stora tillverkarna är Samsung, Sanyo, Panasonic, LG och Sony, ett par biltillverkare och inte så många fler. För vejpare är det framförallt Samsung, Sony och LG som är intressanta.

Eftersom dessa är så eftertraktade, så finns det mängder av falska batterier, de kan vara sekunda, de kan vara av annan modell eller tillverkare, de kan vara bra, eller dåliga, men gemensamt är att märkningen gör att de kan säljas som äkta och dyrare än annars.

En oerhört stor del av marknaden är dessutom så kallade rewraps. En rewrap är ett batteri från en av de stora tillverkarna som får nytt skal med nytt varumärke och inte sällan totala fantasisiffror för kapacitet och urladdningstolerans. Inte sällan handlar det om uppköp av de batterier som tillverkarna anser vara andrasortering och tänkta att användas för mindre krävande applikationer.

Ett rewrap kan på framsidan säga att den kan laddas ur med 35A och har en kapacitet på 3000 mAh, när de verkliga siffrorna snarare är 10-15A och 2000 mAh. Marknaden svämmar över av dessa och det finns nästan ingen kontroll. Vissa är bra, andra är direkt usla. Så ett gott råd är att hålla sig till de stora och köpa från pålitliga källor.

Köper du batterier från eBay, så kan du med andra ord mer eller mindre räkna med att bli lurad.

Tänk på att kapacitet och maximal urladdningsström är i stort sett motsatt proportionella. Det vill säga ju högre kapacitet, desto mindre maximal urladdningsström. Batterier av bättre kvalitet har bättre proportioner. Men påstår ”tillverkaren” att batteriet både har hög kapacitet och kan ge mycket ström, så är det dags att bli misstänksam.

Batterikemi

Det blir ännu lite värre med falska batterier/kloner och rewraps när det kommer till batterikemi. Tabellen visar de tre typer vi oftast stöter på:

Fullt namn Kemiskt namn Kortnamn
Litium-manganoxid LiMn2O4 IMR
Litium-mangan-nickel LiNiMnCoO2 INR
Litium-koboltoxid LiCoO2 ICR

 

De tre typerna har sina egna för- och nackdelar, men för oss vejpare så är vissa av fördelarna större än andra… I en rewrap å andra sidan, kan vi aldrig vara helt säkra på vad som finns innanför skalet…

IMR batterier

Litium-manganbatterier har fördelen att klara hög belastning utan att bli för varma. De har sällan några skyddskretsar helt enkelt för att de tål såpass mycket. Nackdelen är något lägre kapacitet.

De har också fördelen att vara mindre våldsamma vid haveri. Om batteriet överhettar, så pyser elektrolyten ut. Det förstör batteriet, men så länge batteriet kan göra sig av med övertrycket stoppar reaktionen oftast utan brand eller annat obehagligt.

LGs HB2/HB4/HB6 är exempel på IMR-batterier

INR batterier

INR lägger till nickel till IMR-kemin och detta ger fördelarna av IMRs säkerhet kombinerat med högre kapacitet. Det har fortfarande mangan i sig, vilket ger hög tolerans vid belastning och minskar våldsamheten. De reagerar på överhettning på samma sätt som IMR. INR kallas också för hybridkemi och är den kanske mest eftertraktade typen för vejpare.

Samsung 25R, Sony VTC4/5/5A och VTC6, samt LG HE2 är alla INR-batterier.

ICR Batterier

Här finns inte längre manganet, utan det är ersatt av kobolt. De har högst energiinnehåll av alla kemier, det vill säga innehåller störst total laddning.

Problemen är två: Dels tolererar de inte kraftig urladdning utan att snabbt bli väldigt varma, dels reagerar de mest våldsamt av alla 18650 på överlast.

De pyser som alla de andra, men istället för att sedan dämpa sig och svalna, så fortsätter temperaturen ofta uppåt och till slut fattar batteriet eld. Finns det ingenstans för övertrycket att ta vägen, så kan reaktionen bli väldigt dramatisk.

Andra typer av batterier

Det finns ytterligare några typer, men i de här sammanhangen är dessa tre de mest intressanta.

När fekalierna ändå träffar den roterande impellern…

För många vejpare kommer batterival aldrig att vara ett stort problem, helt enkelt för att de inte använder så mycket effekt. En väldigt stor del av alla som använder e-cigaretter använder effekter i ett ungefärligt spann mellan 10W och 40W, där de flesta batterier klarar att leverera utan större problem.

Det betyder inte att allt som skrivits här är ointressant, för det finns ett par situationer där du kan drabbas av ett batterihaveri ändå. Dels om ditt batteri är skadat, dels om du lyckas kortsluta det och dels när du laddar det. Jag skall skriva några rader om laddning snart, men jag vill först beskriva lite noggrannare vad du kan förvänta sig om det går illa.

  • Om batteriet kommer över dryga hundra grader, så uppstår en självförstärkande effekt som stegrar temperaturen ytterligare.
  • Någonstans mellan 150 och 200 grader så är trycket så högt att skarven mellan plus och minuspol ger efter. Batteriet är designat för att brista just där, för alternativet är en explosion.
  • Redan vid rumstemperatur befinner sig elektrolyten under tryck, så när fördämningen väl brister så är trycket enormt. Du får hoppas att du uppfattat temperaturstegringen och ställt ifrån dig modden, för får du elektrolyten på huden, så blir det troligen rätt obehagliga brännskador.
  • Nu händer en av två saker…
    • Om det är säker kemi så minskar temperaturstegringen efter att elektrolyten pyst ut. Så småningom går temperaturen ner igen. Du får kassera batteriet och eventuellt modden, men sen är dramatiken över.
    • Om du har ett ICR-batteri, så är problem tyvärr inte slut, för även efter att övertrycket i elektrolyten dämpats så fortsätter temperaturen att stiga. Eftersom elektrolyten består av litiumsalter och en organisk lösning som är eldfarlig, så fattar den till slut eld ganska våldsamt. Är batteriet fritt eller om det finns tillräckliga lufthål i modden, så påminner det om en brand-/rökbomb, men sitter batteriet tätt förslutet så kan det bli en ordentlig smäll.

För att undvika problem, så bör du kolla att modden inte är tät. Den heta ångan och gaserna måste ha en väg ut, annars får man en bomb-liknande effekt. Det behövs inte enorma hål för ångan, den letar sig ut ändå, men ventilationen måste finnas där. Om du rengör modden, sätter på skal på modden, polerar, lackar, målar etcetera, se till att du inte täpper till ventilationshålen…

Se också till att ställa ifrån dig modden om den börjar bli obehaglig att hålla i. Ställ den inte gärna på parkettgolvet, träbordet eller annat lättförstört och brännbart – men ställ ifrån dig den! Använd inte ICR-batterier alls, eller åtminstone inte om du gillar stora moln och höga effekter. Köp inte någon 18650 på biltema eller liknande, inte heller på eBay eller någonstans där du inte har någon form av möjlighet att utkräva ansvar om du fått en defekt produkt.

De som måste ta ansvar är också noga med att du får rätt grejor. Ju högre effekter du tänker använda, desto mer noga är det att välja rätt, att vara noggrann och att vara vaksam.

Laddning av batterier

Laddning av 18650 är något som skall ske noggrant. Av den anledningen bör man använda en extern laddare om man inte har en mod med inbyggda batterier.

Går batterierna att ta ut skall de inte laddas i modden. Orsaken är att kretsarna för laddning i en mod sällan håller samma klass som i en bra extern laddare. Satsa några hundralappar på en laddare som är gjord för att ladda just litiumbatterier, till exempel eFest eller  Nitecore, det har du igen i säkerhet och bättre livslängd på batterier och moddar.

Om du har en mod med inbyggda batterier, koppla den inte till telefonens snabbladdare, det är den inte menad att klara. Du lär ha fått med en laddare, i annat fall köper du en på din vejpshop som levererar lagom med ström för en vejpmod. Ladda inte medan du sover eller inte är hemma, om du måste så köp en litiumbatteripåse som du kan ställa in laddaren i, den är menad att klara såväl elektrolyten som en mindre brand.

Batterier som skall användas ihop, skall laddas ihop och betraktas som ett batteripaket.

På nästan varenda batteridriven pinal som använder någon effekt att prata om står det att man inte skall använda omaka eller olika urladdade batterier. För oss som vejpar är detta än mer sant.

Använder vi två batterier i en mod, så skall de betraktas som gifta till dess döden skiljer dem åt. Om de trots allt separeras, så är skilsmässan permanent. Orsaken är att batterier som används ihop inte får ha mer än marginellt olika spänning om inte snedbelastning skall uppstå. Om de är olika slitna, så är risken att de så småningom skiljer sig i spänning större. I många moddar är gränsen för att modden skall acceptera batterierna en skillnad på max 0.2V och det är egentligen för mycket.

Så gift dem, märk dem så att de hör ihop, använd dem ihop, ladda dem ihop och släng dem tillsammans i batteriåtervinningen när det är dags…

(TL;DR) Så för att sammanfatta.

Välj säker kemi och kända märken som Samsung, Sony och LG. Håll koll på att batterierna är hela, att de håller laddning, att skalet/wrappen är hel, att det inte finns svetsloppor eller annat obehagligt på batteriet. Gift dina batterier om de skall användas ihop. Ladda externt om det går och aldrig obevakat. Förvara aldrig batterier löst utan alltid i en batteriask eller skyddande fodral.

Håll koll på vad batteriet är menat att klara och håll dig inom det om du inte är erfaren och vet exakt vad ditt batteri klarar. Om det inte är från en av de stora tillverkarna, räkna med att siffrorna på batteriskalet är rena fantasier.

PS Det är smart att läsa Mooch batteritester på ECF, där han testar mängder av olika märken och ger dem rimliga värden.

CIgoteket.se är en av marknadens ledande leverantör inom el cigaretter, hitta alla våra produkter samt kontaktuppgifter på www.cigoteket.se. Har du frågor gällande våra produkter eller service? tveka inte att höra av dig direkt till oss på 08-82 22 22 eller via e-post: support@cigoteket.se

Related Posts

Leave a Reply